Дослідження: Кремль усюди розповсюджує однакові штампи про Українську церкву

У засобах масової інформації Вірменії, Грузії, Молдови та України розповсюджувалися російські пропагандистські наративи при висвітленні теми автокефалії української церкви.

Про це повідомив програмний директор ГО «Інтерньюз-Україна» Андрій Кулаков під час презентації дослідження «Поза релігією: що медіа у Вірменії, Грузії, Молдові та Україні повідомляють про автокефалію українського православ’я», повідомляє «Укрінформ».

«Найбільш поширений у Вірменії, Грузії, Молдові та Україні наратив говорить про обов’язковість єднання православного світу перед лицем втручання Заходу. Незалежна Православна церква України виставляється як загроза цій єдності та один з інструментів, які використовуються Заходом у геополітичному протистоянні з Росією», – зауважив Куликов.

Аналітик ГО «Інтерньюз-Україна» Віталій Рибак розповів, що для дослідження аналітики обрали по два телеканали та два онлайн-ресурси з дотриманням балансу проєвропейських та євроскептичних, проурядових та проопозиційних медіа у кожній країні.

Рибак зазначив, що згідно з дослідженням, Кремль прагне розповсюджувати однакові наративи усюди, де вони б могли спрацювати. За його словами, в усіх чотирьох країнах були статті з наративами, наближеними до меседжів російської пропаганди, вони виступали проти Вселенського патріархату, який подається у них як «рука» Заходу.

Рибак розповів, що для дослідження обрали чотири українських медіа: телеканал 112 Україна, телеканал 1+1, Українська правда, Strana.ua. Відтак, усі відстежувані медіа при висвітленні теми автокефалії ПЦУ дотримувалися переважно нейтральної позиції. Водночас канал 1+1 демонстрував позитивніше ставлення – 31,1 % медійних матеріалів були позитивними або дуже позитивними. З іншого боку, на сайті strana.ua значна частка публікацій була негативна – 43,3 % статей були негативні або дуже негативні.

Старший програмний менеджер Journalism Resource Center (Грузія) Нугзар Суарідзе зазначив, що в Грузії автокефалія ПЦУ часто подавалася у контексті проблеми автокефалії абхазької церкви.

«Зустрічався такий пропагандистський наратив: визнання української автокефалії неминуче призведе до визнання автокефалії інших церков, таких як абхазька», – наголосив Суарідзе.

У свою чергу президент Yerevan Press Club (Вірменія) Борис Навасардян зауважив, що у Вірменії натякали: що Томосу не буде, оскільки уряд Туреччини уклав угоду з Росією і не дозволить Вселенському патріархату визнати автокефалію ПЦУ.

«Україна у вірменських ЗМІ представлялася країною-союзником Вселенського патріархату, розташованого в Туреччині, що важливо у світлі напружених вірмено-турецьких відносин», – розповів він.

Виконавча директор Independent Journalism Center (Молдова) Надін Ґоґу зазначила, що молдовські медіа дуже мало висвітлювали тему автокефалії. За її словами, основні пропагандистські наративи, які з’являлися в молдовських медіа були такими: «Якщо українська церква отримає Томос, це спричинить розкол у православ’ї», «Український режим діє проти власного народу, втручаючись у релігійне життя українців та інші».

Для дослідження бралися такі медіа: Вірменія (1-ий канал (Державне телебачення Вірменії), Кентрон ТВ, news.am, Iragir.am; Грузія (Руставі -2, Імеді, Ipress.ge, netgazeti.ge); Молдова(Публіка ТВ, НТВ-Молдова, jurnal.md, sputnik.md); Україна (112 Україна, 1+1, Українська правда, Strana.ua).

Дослідження проводилося з 1 листопада по 30 листопада 2018 року, за цей час в українських новинах було 502 новини про Томос для України. У грузинських ЗМІ, відібраних для проекту, було 42 публікації. У Молдові темі автокефалії ПЦУ було присвячено 24 публікації у ЗМІ. У Вірменії ця тема висвітлювалася найменше – 5 публікацій новин.

Дослідження проводилося з ініціативи ГО «Інтерньюз-Україна» за участю Media Diversity Institute (Вірменія), Journalism Resource Center (Грузія) та Independent Journalism Center (Молдова).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Close
%d блогерам подобається це: